شغل های فروش

در حوزه فروش B2B ، انواع مختلفی از مشاغل وجود دارد که مهارت های مختلفی را نیاز دارد. یکی از رایج ترین و کاربردی ترین سیستم های طبقه بندی مشاغل فروش در ادامه گفته شده است که شامل 4 نوع فروش B2B است که در صنایع مختلف یافت می شود:

  • خدمات دهنده تجاری

    مسئولیت اصلی نیروی فروش افزایش مشتریان فعلی و احتمالی کسب و کار با ارائه کمک های بازرگانی و تبلیغاتی به آنهاست. منظور از ” تجاری ” در عنوان ذکر شده ، گروهی از نمایندگان فروش مانند خرده فروشان یا توزیع کنندگان است که این نیروی فروش با آنها کار می کند. برای مثال یک نیروی فروش شرکت پراکتر اند گمبل صابون و محصولات لباسشویی را به پرسنل فروشگاه زنجیره ای می فروشد.

  • فروشنده ماموریتی

    مسئولیت اصلی این نیروهای فروش افزایش مشتریان فعلی و احتمالی کسب و کار از طریق ارائه اطلاعات محصول و سایر روش های فروش شخصی است. فروشندگان ماموریتی اغلب سفارشات را به طور مستقیم از مشتریان نمی گیرند اما مشتریان متقاعد می کنند تا محصولات شرکت شان را از توزیع کنندگان و یا سایر عمده فروشان خریداری کنند. نمایندگان شرکت های دارویی (detailers) با پزشکان به عنوان معرفی کننده تولید کننده دارویی تماس می گیرند. هنگامی که (Pfizer) برای اولین بار داروی زیرتک ( یک دارویی آلرژی پر فروش ) را تولید کرد، فروشندگانش با پزشکان در منطقه خودشان  ارتباط برقرار کردند تا به آنها در مورد اثر بخشی این محصول آگاهی دهند و مزیت هایش را نسبت به سایر داروهای آلژی مانند آلیگرا و کلارینکس توضیح دهند و بر روی آنها برای تجویز این دارو برای بیمارانشان تاثیر بگذارند. توجه داشته باشید که نیروی فروش فایزر (Pfizer) معمولا هیچ محصولی را به طور مستقیم به پزشکان نمی فروشد.

  • فروشنده فنی

    مسئولیت اصلی این نیروهای فروش افزایش مشتریان فعلی و احتمالی کسب و کار از طریق ارائه اطلاعات وکمک فنی و مهندسی است. یک مهندس فروش شرکت موتور جت جنرال الکتریک که با شرکت بوئینگ تماس می گیرد آنها را در فروش فنی درگیر می کند. امروزه این روند برای بیشتر فروش های فنی که بوسیله تیم های فروش متقابل – کارکردی انجام می شود ، وجود دارد. این بدلیل پیچیدگی بیشتر محصولات و خدمات مرتبط است که فروش فنی را برای هر فروشنده ای مشکل می سازد تا به طور ماهرانه همه جنبه های این فروش را انجام دهد.

  • فروشنده کسب و کار جدید

    مسئولیت اصلی این نیروهای فروش تعیین و بدست آوردن مشتریان جدید کسب وکار است. در فروش رابطه ای این فروش مشابه با تمرکز روی ایجاد و امن کردن روابط مشتری است.

    هرنوع از مشاغل فروش فعالیت های نسبتا متفاوتی را شامل می شود. ماهیت متفاوت هریک از مشاغل تفاوت های در عوامل موفقیت کلیدی آنها را نیاز دارد.

    منبع : Johnston, M. W., & Marshall, G. W. (2016). Sales force management: Leadership, innovation, technology. Routledge. PAGE 72